top of page

הכל אנשים, באמת

11/2017, שיאון ליאני

לכבוד סיום המחזור הראשון של Eissalon-Ausbildung, תכנית שימור העובדים החדשנית של אייססלון, החלטנו סוף סוף להתחיל ולחשוף חלק מהסודות הכמוסים של התופעה שנקראת אייססלון. במאמר זה אני מציג לראשונה כיצד אנו מעריכים, ממשבים ומתגמלים את אנשי הצוות שלנו, ומקווה שנצליח להשפיע על שוק התעסוקה, לפחות בתחומינו, ולהביא מקצוענות למקצועות הכפיים. בסופו של דבר זה באמת משתלם לכולם !

כשאדוה ואני החלטנו להקים את הסלון היה לנו ברור מאד - אנחנו פה בשביל ליהנות, וכל מי שאיתנו צריך להיות שותף להנאה הזו. אנרגיות חיוביות יעברו למוצר, יוטמעו באווירה ולבסוף יתורגמו לחיוכים של ממש על פניהם של אנשי הצוות, הלקוחות ואפילו עוברי אורח. נכון 

שהיינו קצת תמימים לפני שפתחנו את הסלון וחשבנו שמספיק לקחת בחשבון בתכנית העסקית שכר עבודה גבוה מהמקובל בכדי למצוא הון אנושי ברמה גבוהה, היום אנו מבינים שזה יותר מורכב מזה, אך לא בהכרח יותר קשה. אנו מבינים שיותר חשוב מהשכר זה פשוט להיות שם בשביל העובדים, להבין מה המטרה שלהם ואיך אנחנו משתלבים בה לעומת אופציות אחרות שיש להם בשוק העבודה.

דבר נוסף שהיה ברור לאדוה ולי מראש, הוא שאנו חיים ועובדים על פי חוק מדינת ישראל, אנחנו נשלם על כל דקת התנסות גם למי שלא ימשיך איתנו, ימי חופש, ימי מחלה, פנסיה, דמי הבראה, ביגוד למי שצריך ונסיעות. ועל כן יש לנו תחרות קשה עם מקומות שמשלמים "בשחור". לא פשוט להסביר לצעיר שמניחים לו 70 ש"ח במזומן ביד בסוף משמרת מלצרות, שבעצם יש עוד 30 ש"ח שמגיעים לו... או לפחות עוד 8 ש"ח שצריכים לחכות לו 30 שנה בצד אז הם כבר יהפכו ל 26 ש"ח לפחות (זה נקרא פנסיה, ומי לעזאזל חושב על זה בגיל 20, שזה הגיל שהכי חשוב לחשוב על זה)...

הכל מתחיל ונגמר באנשים, האנשים שמתכננים את העסק, האנשים שמכשירים את הצוות ולבסוף הצוות עצמו שאם הוא יהיה מקצוען ומסופק בעבודתו זה יעבור באופן הכי טבעי ללקוח שפשוט יהיה מרוצה. אנו הישראלים נהנים להתלונן ולכעוס כשאנו מקבלים שירות גרוע או מוצר פגום, וקל לנו לשכוח שבחלק נכבד מהמקרים זה באשמתנו בכלל. החינוך למקצוענות מתחיל כאשר אתם מגיעים עם עגלת הקניות שלכם לקופה בסופר ואז מחליטים שאם לקחתם במבה אחת יותר מידי זאת אשמת הקופאית, ולכן היא צריכה לשבת בתוך ערימה של מוצרים שמקומם בשדרות המדפים, הילד שלכם רואה אתכם ויתנהג אותו הדבר כשיגיע לעשות קניות בעוד 20 שנה. אז לא - התפקיד של הקופאים הוא לעשות לכם חשבון נכון וזריז, לדאוג שאתם מקבלים תמורה למה שלקחתם בלי טעויות ובמקביל לדאוג שבעל המכולת מוכר מוצרים במחיר שתכנן לעשות 

זאת, בכדי שלא יאבד סחורה ויוכל להכניס מספיק כסף בכדי לשלם משכורות, חשמל, מים, ועוד.

 

כשאתם באים לקנות גלידה לפעמים קל לטעות ולחשוב שעלות חומר הגלם היא המרכיב העיקרי במחיר המוצר, אז עוד לפני שניכנס לעומקם של מספרים, הנה דוגמא קטנה רק בכדי לסבר את האוזן:

 

נאמר שאדם בוגר (מעל גיל 18) עבד 5 ימים בחודש, 7 שעות ביום. בסה"כ 35 שעות רגילות (ללא שבת או חג)

שכר הבסיס שלו אם כן צריך להיות 1000 ש"ח (לפי שכר מינימום המעודכן ל 1.12.2017, 28.5 ש"ח)

על כל  יום עבודה יקבל העובד החזר נסיעות של 11.8 ש"ח (לדוגמא בחיפה)

יום חופש של העובד שווה כ- 200 ש"ח ובאופן יחסי לתקופה זו - 45 ש"ח

עבור פנסיה יפריש המעסיק 6.5% לקרן ו6% לפיצויים - סה"כ 125 ש"ח

בהנחה שהעובד יתמיד שנה במקום העבודה, יקבל העובד דמי הבראה על סך 0.85  ש"ח עבור כל יום עבודה   

במקרה זה משלם בפועל המעסיק 1233 ש"ח בסוף החודש, 23% יותר משכר הבסיס הנראה לעיין. את זה אתם שוכחים כשאתם מחשבים כמה עולה לייצר כדור גלידה וחושבים שגונבים אתכם... וזה רק חלק מהעלויות הנסתרות.

אגב, הגמול הכולל הממוצע לשעה לעובד במקרה זה הוא 35.2 ש"ח 

וכל הסכום הזה מגיע לידיו של העובד בדרך זו או אחרת !

עכשיו בוא נדון על הדברים שעושים את ההבדל, שמאפשר למעסיק לשלם אפילו יותר ועדיין להרוויח. חייל משוחרר או סטודנט למעשה נפגשים עם שוק העבודה כמעט לראשונה כשהם מגיעים אלינו, הם עושים זאת בתקופה בחיים שבה הם מאד היו שמחים להרבה כסף בכמה שפחות זמן (כמו בכל תקפה בחיים לא ? :) ) ולכן לרובם יש נטייה לחשוב שעדיף לעבור על החוק ולקבל תשלומים "שחורים" מאשר לעבוד במקום עבודה מסודר. ובכן לפני רגע כבר הוכחנו שבמקום עבודה שמשלם שכר מינימום כחוק הגמול המינימאלי לשעת עבודה הוא 35 ש"ח, כבר נשמע יותר טוב נכון ? (והכל הולך לעובד, גם אם לא במזומן). 
עכשיו בוא נחשוב מה היתרונות הנוספים - היכרות עם שוק התעסוקה האמתי בשלב מוקדם וקבלת חינוך ועצמאות כלכלית, חיסכון פנסיוני (כל 1 ש"ח שנחסך היום שווה לפחות 4 ש"ח !!! בעוד 30 שנה), דיווח אבטלה לפי שכר אמתי במקרה הצורך בעזיבת מקום העבודה ויש עוד, לא נגע בכולם כרגע. אבל הדבר החשוב ביותר לדעתי הוא הכבוד למקצוע שלצערי נשכח ברבים מהמקצועות בארץ. לשמחתי יצא לי לחוות את ההפך הגמור בעת שהייתנו באירופה, שם גבר נשוי+2 שרוצה לעבוד כקופאי בסופר כי זה מה שהוא רוצה, יקבל הכשרה מסודרת, משכורת מסודרת, ביגוד מתאים, שעות עבודה הגיוניות סביבת עבודה נעימה ומכבדת והתוצאות הישירות של זה הן - 1) העובד בוודאות יהיה מקצועי ויעיל יותר למערכת בה הוא נמצא, הוא ירגיש מסופק יותר ותחושת המסוגלות העצמית שלו תגבר. 2) תוצאה ישירה של הקודמים - הלקוח בוודאות יקבל שירות טוב יותר, מהיר יותר, יעיל יותר ומדויק יותר. יחסך לו זמן רב וכסף רב.

אייססלון מנסה בדרכה שלה לייבא את הכבוד למקצוענות, בכל מקצוע.

אנחנו גרנו בגרמניה (האמתית, לא ברלין) כ-3 שנים, שם יש דבר כזה שנקרא Ausbildung, סוג של התמחות אשר ניתן לבצע למעשה בכל גיל ובכל תחום (במימון ממשלתי), אך בד"כ מקיימים אותה בסוף בית הספר אלו הבוחרים במסלול מקצועי לחיים. יש Ausbildung במכונאות רכב, בישול, אפיה, עבודה בסופרמרקט, בנין, נגרות, ובקיצור בכל תחום שניתן לדמיין (וגם בכאלה שלא דמיינתי שיש כמו בחיטוב עצים, דייג וצייד לדוגמא), ילדים בני פחות מ-18 מקבלים כ-450 יורו בחודש בשביל ללמוד מקצוע ובמקביל כבר לעבוד ממש במקצוע בו הם בחרו. כך בתוך 1-3 שנים (כתלות במקצוע) מיישרים קו מקצועי בין כל בעלי המקצוע במדינה, ומכאן והלאה כל אחד יכול לקחת את זה לכיוון שלו, אבל בכל מקום שתקנה לחמנייה בגרמניה תקנה אותה לפחות טובה כמו המינימום הנדרש בהתמחות של האופים. קשה לי לתאר במילים כמה זה קסום, וכמה דבר כזה יכול

להשפיע על כלכלה בכלל ועל רגשות של אנשים בהתנהלות היומיומית שלהם בפרט, אז הפסקתי לנסות והחלטתי פשוט לעשות.

אנחנו באייססלון החלטנו שאנחנו לא מסתכלים על המינימום הנדרש מהמעסיק בישראל אלא בודקים את גבול המקסימום שיאפשר את קיום המוצר והחוויה וישאיר את העסק כדאי ורווחי, כך שזה יאפשר לנו לבחור את הטובים ביותר למשימות שלנו.

תוכנית Ausbildung  של אייססלון מחפשת אנשים בוגרים שמוכנים לחשוב קצת מעבר, ולתת קצת מעבר כאשר המחויבות שלנו אליהם היא לדאוג שהם תמיד יהיה במקום העבודה הטוב ביותר ! (וזאת משימה ממש לא קלה). מודל התגמול של התכנית למעשה מעודד התמדה ופיתוח אישי באופן כזה שייטיב עם העובד, המוצר והלקוח וכתוצאה מאלה עם הסלון כולו. כל אדם שגילו 20-200 מוזמן להגיש מועמדותו. 

מה היא הנוסחה שלנו ? :

  1. שכר מינימום באייססלון הוא עבור מתלמדים בלבד, אורך ההתלמדות תלוי בקצב הלמידה של המועמד ולא אורך יותר מחודש ימים מתוך כבוד לזמנו של המועמד.

  2. מיד לאחר תום ההתלמדות עולה השכר אוטומאטית ב-1-1.5% (שכר מוסמכים)

  3. עובד אייססלון מוסמך בהכרח מחזיק בתכונות של איש שימור לקוחות - זאת העבודה ! מידת האחריות, היושרה והקפדנות הן לא עניין לפשרה. 

  4. באייססלון אין אחראי משמרת, כי למעשה כל אחד הוא אחראי משמרת - מי שלא יכול להיות אחראי כשהוא במשמרת לבדו, לא יישאר איתנו.

  5. במידה וצוות ההנהלה של הסלון רואה באיש הצוות מועמד מתאים לתכנית ההתמדה זאת תוצע לו לאחר תקופת הכירות מעמיקה יותר של 2-3 חודשים.

  6. לרוב שכר הבסיס בתכנית גבוה משכר המוסמכים, אך זה תלוי ישירות בשעות העבודה אליהן מתחייב העובדה.

  7. עובד שמשלים תקופה של 6 חודשים בתכנית מקבל בונוס כספי על כל שעת עבודה שעבד, ומלגה למימון

      קורס מקצועי או אקדמי כנגד הוכחת ביצועו.

  8. בהתאם למידת המעורבות והמוטיבציה לקחת חלק בפרויקט הסלון יתכנו תנאים משופרים כגון: החזרי נסיעות

      מוגדלים, אחזקת טלפון, תשלום שבת/חג מורחב ועוד.

  9. בסוף העונה החמה (High Season) ובתנאי שהעסק צמח (במובנים עסקיים רחבים) מחולקים דיבידנדים              לעובדים בהתאם לתרומתם לאורך העונה.

  10. עבודה במשרה מלאה והשתלבות בניהול הסלון תמיד נמצאים על הפרק למי שמעוניין להתקדם.

שעות הפתיחה של הסלון מאפשרות לכל הצוות לאזן בין שעות העבודה לשעות המשפחה/פנאי באופן מיטבי כמו גם ההקפדה על סגירת ופתיחת הדלתות בדיוק בזמן מתוך כבוד לזמנו של הלקוח ושל הצוות.

סביבת העבודה מלמדת מאד ויכולה לתת לכל עובד בסיס להתפחות עצמאית בכל תחום שיבחר. אני מגיע מעולם תעשיית הפלסטיק ועולם תעשיית הרכב, תאמינו לי, כל דבר בגלידרייה מקביל לתעשייה באופן שלעתים מהמם גם אותי. מי שרוצה ללמוד על עולם העסקים יכול לעשות זאת ממש תוך כדי עבודה אצלנו.

התגמול הוא אישי תחת הסכם מסודר, מאחר ואנו מאמינים שכל אדם שונה מרעהו. אנו תמיד שמחים לתגמל כמה שניתן, אך אנו יודעים לדרוש בעבור כך השקעה מתאימה בפרויקט. 

עכשיו בוא נעשה חישוב דומה לקודם, הפעם עבור עובד אייססלון שהצטרף ל- Ausbildung:

עובד שהתמיד 6 חודשים, ועבד 105 שעות חודשיות בממוצע (ב-14 ימים, מתוכם 3 שבתות) - 

- שכר בסיס של 29.5 ש"ח לשעה

- אחזקת טלפון 20 ש"ח לחודש

- בונוס לשעת עבודה לאחר התמדה של 6 חודשים - 1 ש"ח לשעת עבודה

- מילגה לשעת עבודה לאחר התמדה של 6 חודשים - 1 ש"ח לשעת עבודה

- פנסיה כחוק (אייססלון מפרישה גם למי שאין לו עדיין חיסכון, כבר מהחודש הרביעי)

- הבראה

- ימי חופש

גמול ממוצע לשעת עבודה: 42.5 ש"ח 

וכדאי לזכור שזהו גמול שאינו קשור לפריון - משמע גם בימים בהם לא נכנסים לקוחות כלל, זהו הגמול.

נכון, מהסכום הזה מופרשים מסים כחוק (אצל חיילים משוחררים מדובר בביטוח לאומי בלבד) וחלק מהסכום נכנס לחיסכון פנסיוני שיהיה שימושי רק בגיל הפרישה - אבל יש לאלו משמעות, והם עדיין כסף שקיבל העובד. 

- טיפים אגב, לא חושבו פה, על אף שהם ניתנים ישירות לעובד ובנוסף לשכר זה !

   (בד"כ 1-3 ש"ח נוספים לשעה כתלות בגודל החיוך)

כמובן שעובדים מסורים שמעוניינים לעבודה במשרה מלאה ממשיכים לשלב הבא - עבודה בשכר גלובאלי - בה הגמול גבוהה עוד יותר, וכך גם דרישות התפקיד. במקרה זה יקבל העובד אחריות תפעולית ו/או ניהולית בסלון.

בלי יוצא מן הכלל כל אנשי הצוות נמצאים בסביבה עסקית המאפשרת להם לספוג ידע, ניסיון וערכים של עשיה וצמיחה, הם יקבלו הסבר על כל שאלה וילמדו כיצד מתנהלת מערכת ייצור מעניינת כמו עסק קטן בישראל.

אייססלון היא בית לחדשנות על בסיס מסורת, חדשנות במוצר, חדשנות באווירה, חדשנות טכנולוגית ואת כל אלה חייבת להניע - חדשות ביחס להון האנושי, כזו שתהפוך אותו למקצוען שמנצל את זמנו לחיוך והתפתחות (זמן הוא הרי המשאב היקר ביותר, והוא משאב מתכלה). המשימה שלנו היא להפוך את אייססלון למקום העבודה המבוקש ביותר, אם נעמוד בה בהצלחה יהיה לנו הרבה יותר פשוט לדאוג שהמוצר שלנו יהיה המבוקש ביותר. מי שפותח עסק ומצפה ששתי המשימות האלה יהיו לו פשוטות - שיחשוב שוב !

מנוע הצמיחה של אייססלון הוא היכולת שלה לעזור לאנשי הצוות שלה לצמוח, ואנו מקווים שנצליח להשפיע על התרבות התעסוקתית בארץ בתחומי עבודת הכפיים, יש מי שמוצא שם את האושר שלו אם באופן זמני או קבוע, אז בואו נעשה שלכולם יהיה יותר נעים.

שיאון ליאני,

מהבעלים של אייססלון

ומנהל את משאבי האנוש

עשה לכם חשק להצטרף לצוות שימור הלקוחות או הקונדיטוריה ?
צרו קשר והשאירו מספר טלפון: contact@eissalon.co.il

 

בתמונות בוגרי ובוגרות eissalon Ausbildung הראשונים/ות, מלמעלה למטה:

נטע וינוגרדוב - סטודנטית שנה רביעית לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, מצליחה לקחת חלק במשימות ניהול הסלון על אף העומס בלימודים, מהווה דוגמא אישית לכל צוות הסלון.

יובל ויזל - מחנכת במדים, חיילת משוחררת שעבדה בחריצות במקביל לשירות צבאי משמעותי וכעת מגבירה נוכחותה בסלון לשמחתנו.

גלעד אמיר - חייל משוחרר שהגיע אלינו מופנם, לאט לאט נפתח ולמד מהר מהר את העבודה. הקפדנות והרצון שלו ללמוד הביאו אותו להיות הראשון שמועסק תחת משרה מלאה ולקבל אחריות תפעולית יומיומית בסלון.

שחר פרג'י - חייל משוחרר שחושב מחוץ לקופסא, מסור ונכון ללמוד. מעורב ומעוניין בהצלחת המשימה של הסלון, מקבל בימים אלו אחריות תפעולית נוספת שתשפיע על תפקודו השוטף של הסלון.

גילי יגודה - הוותיקה בצוות. מצליחה להתמיד ולשלב לימודים בבי"ס ועבודה על אף סדר יום עמוס יותר משל נשיא ארה"ב. בוגרת באופן יוצא דופן ולכן נבחרה להמשיך על אף שאיננה בגיל המתאים לגיוס לצוות.

עדי גספר - סטודנטית לביולוגיה ימית במכללת מכמורת שהתחילה דרכה בסלון בצוות שימור הלקוחות ולא יכלה להתאפק מול הריחות ורעש המכונות מצידו השני של חלון הקונדיטוריה, היום ממובילות צוות הקונדיטוריה.

נעה חרובי (חייבת לנו תמונה ברורה יותר:) ) - בין הוותיקות בצוות, הצטרפה בחריצות עוד בתקופה השירות הצבאי וסייעה בהגדלת הצחוק המתגלגל הנשמע בסלון. היום לומדת לפסיכומטרי ומתעתדת להגביר נוכחותה בסלון מיד לאחר מכן - בהצלחה במבחן מחזיקים אצבעות.

דנה קורן (ללא תמונה) - קונדיטורית בעלת ניסיון שמצליחה לשלב לימודי תואר שני - טיפול באומנות באוניברסיטת חיפה עם העבודה בסלון. יש על שמה כבר טעם - תות ואגס, שנחטף מהר מאד כשהוא נכנס לפוצטי.

bottom of page