top of page

גם לנו מגיע לנוח בסופ"ש

21.11.2018, שיאון ליאני (עודכן ב-21.6.2019)

עוד כאשר ישבנו בדירת 60 המטרים השכורה בגרמניה וכתבנו את התוכנית העסקית שלנו (למעשה העלינו על הכתב את החלום המשותף להגשמה עצמית) היה ברור לנו שאנשים הם המרכז של כל מערכת ייצור בכלל וכמו שאנו עומדים לפתח ולהקים בפרט.

בתוך כך ברור שאם נגיע למצב שבו אורח החיים הבריא והמאוזן שלנו או של מי מאנשי הצוות יעמוד אל מול עוד שקל שניים או מאות אלפים, הבחירה ידועה מראש, אנחנו בוחרים בחיים המאוזנים.

זאת גישה עסקית עקרונית שאנו מאמינים שהיא הבריאה ביותר - כשטוב לאנשים בעסק (בעלים ואנשי הצוות כולם) בסופו של דבר זה יהיה טוב גם ללקוח, ובסוף השנה (או אחרי מספר שנים, כי החלטות אמיצות דורשות סבלנות) זה יתבטא לטובה גם בדו"ח הרווח והפסד.

בכדי לענות לשאלות הרבות שעולות בפנינו מפי לקוחותינו ומפי אנשים מהתחום העסקי והפיננסי החלטתי הפעם לכתוב בצורת "תשובות לשאלות נפוצות" (FAQ), כך כל אחת ואחד יוכלו לגשת ישר לתשובה שהם מחפשים.

אגב, אם נראה לכם שאנו יוצאים למהלך הזה לפני שידענו אנו את כל התשובות לשאלות אלו, אתם טועים. כל מהלך באייססלון מבוצע לאחר תיכנון וחשיבה מקיפים ולימוד של המקרים והתגובות הקשורים בו.

אם לא מצאתם תשובה לשאלתכם אתם מוזמנים לכתוב דרך "צור קשר" ואוסיף שאלה ותשובה תואמת בשמחה.

שאלה: בטח אתם עושים את זה בגלל הכשרות, נכון ?

תשובה: כל מי שהיה פעם באייססלון בשבת קיצית (או בשבת בכלל) כבר מבין שיהיה קשה מאד (עד בלתי אפשרי) לפצות על אבדן ההכנסה שיווצר כאשר נסגור בסוף השבוע. גם אם כל ציבור שומרי הכשרות, שאינו מגיע אלינו היום, יגיע באמצע השבוע, זה לא באמת יפצה על אובדן ההכנסה.

אנו בטוחים שיהיו מי שתשובה זו לא תרצה אותם, אך כמו שנהגנו מתחילת הדרך באייססלון אנו אמיתיים ומשתפים את לקוחותינו בלי להסתיר מאום. אדוה, אני והצוות חושבים שמגיע לנו לנוח בסופ"ש, לפגוש משפחה וחברים, ללמוד, לטייל, לבלות ואף לעיתים לנצל את הזמן להתפתחות אישית ומקצועית.

עניין הכשרות יבחן בהמשך הדרך ובמידה ונחליט שאנו רוצים לטפל גם בנושא זה, נטפל בו.

שאלה: אבל אתם יכולים לסגור אפילו יומיים בשבוע, בימים ראשון ושני ועדיין זה יותר כדאי עסקית, לא ?

 

תשובה: נכון, אם מסתכלים על המספרים בלבד אכן משתלם יותר לסגור באמצע השבוע ולא בסוף השבוע, אך כפי שנהגנו מתחילת דרכה של אייססלון, עוד כשהייתה על הנייר, המניע הראשון במעלה לקבלת החלטות הוא אנשים.  אנחנו לא מצטדקים, בלי רווח העסק לא היה מתקיים, אבל רווח לא מגיע יש מאין, הוא נוצר בזכות האנשים, ואלו צריכים לנוח. דו"ח רווח והפסד הוא רק הבקרה והמדד לקיום התורה הזאת, ולא המניע העיקרי.

אדוה, אני והצוות רוצים לנוח ולבלות עם משפחה וחברים שגם להם יש מנוחה בסופ"ש. אנחנו נמצאים במדינת ישראל,  אותה אנו אוהבים. מדינת העם היהודי שהחליטה שיום המנוחה השבועי בה יהיה שבת, וזה בסדר לנו (אגב, לאנשי צוות שאינם יהודים ניתן הבחירה בתחילת הדרך לבחור את יום המנוחה השבועי שלהם, על פי חוק).

מתחילת הדרך אייססלון לקחה סיכונים עסקיים ופיננסיים שככל הנראה הם חסרי תקדים בתחום בו היא פועלת, לשמחתנו רובם הצדיקו את עצמם עד כה, מקווים שיהיה כך גם במקרה זה.

שאלת הרחבה - האם מהלך זה לא מעמיד את קיום העסק בסימן שאלה ?

תשובה: לחלוטין כן, איננו בטוחים שנגיע בשלום לסוף שנת 2019, מי שיחליטו הם בעיקר אתם, הלקוחות. אבל אם היינו נכנעים לפחד מסיכונים אייססלון כנראה לא הייתה קיימת כלל... ועל כך אשמח לפרט במאמר נפרד ביום מן הימים.

שאלה: על מה מבוססת ה"חוצפה" הזו לסגור גלידריה בשבת ?

תשובה: אייססלון אינה גלידריה אלא קונדיטוריית גלידה, אוקיינוס כחול* בענף הגלידריות. מי שלא יכנס לעובי הקורה יטעה ולכן לא יבין מה זה "אייססלון". יש לנו מוצר שונה, שיטת עבודה שונה, חומרי גלם שונים, אוירה שונה, שיטת מכירה שונה, תמחור שונה, ואנשי מקצוע שלנו שונים מאלה הנמצאים בענף, על כן יש לנו גם שעות עבודה שונות.

הכנת הגלידה בשיטה שבחרנו דורשת בערך פי 4 משאבים מאשר השיטה המסחרית המקובלת, זמן ההכשרה של אנשים ארוך יותר, הטיפול בחומרי הגלם מורכב יותר ונמשך זמן רב יותר. זמן הכנה של מחזור גלידה אחד ארוך בהרבה מהמקובל, זאת משום שאנו משתדלים להיצמד למסורת של המוצר.

נקודה למחשבה - רשתות הגלידה הגדולות מייצרות ומשנעות את המוצר לסניפיהן. הן עושות זאת ממפעל מרכזי אשר על פי רוב אינו פועל בסוף השבוע, בד"כ המפעל נמצא בבעלות מקים המותג.

שאלה: אז למה שלא תגייסו עובדים ומנהל/ת שיפעילו את הסלון בשישי ושבת ותלכו לנוח ?

תשובה: התפיסה שלנו לניהול והפעלת העסק היא פשוטה, אך פחות מקובלת - העיקרון המוביל בתפיסה זו הוא שעד שהבעלים לא מביא את העסק למצב שבו הוא ניתן לניהול באופן סביר, אין להעביר את המושכות למישהו אחר באופן מלא. אם אני, שיאון, כמנהל הנוכחי לא מעוניין לעבוד בסוף השבוע, מדוע עליי להטיל זאת על מישהו אחר ? מה יכולה להיות הסיבה שמישהו אחר כן ירצה לעבוד בסוף השבוע ?   אולי כשאמצע את הסיבה הזאת אשנה את דעתי, אבל כרגע אין לי תשובה, וכסף היא לא תשובה מספקת.

נקודה למחשבה - נסו לענות לעצמכם בכנות על השאלה הבאה על כל הניואנסים שבה !
לו יכולתם (גם כסטודנטים) לא לעבוד בשישי או שבת, ולהרוויח את אותו הכסף באמצע השבוע, האם הייתם מעדיפים לעבוד או לנצל זמן זה לעיסוקכם ?  (ספוילר: אחוזים ממש בודדים מכם היו מעדיפים ממש לבחור לעבוד בשבת)

שאלה: אז למה לא לפתוח במוצ"ש ?

תשובה: תפסת מרובה לא תפסת. כל בעל עסק יודע, כשהעסק פתוח אתה "פתוח" (זמין בעירנות וקשב למה שקורה בעסק). אם החלטנו כבר לסגור בסוף השבוע, איננו רואים הצדקה לפתיחת העסק למשך 3-4 שעות ביום שבת בערב (כתלות בעונה), אם נעשה כן, נפסיד גם את יום המנוחה של שישי וגם את שבת, שכן קל לשכוח כשאתה הלקוח, שכאשר עסק פותח דלתותיו ב- 12:00 לדוגמא אזי הצוות כבר שם מהבוקר בהכנות, וכאשר העסק סוגר דלתותיו ב-22:30 אנשי הצוות יוצאים לביתם רק סביב חצות (במקרה הטוב), יש לזה גם משמעויות כלכליות וגם משמעויות ניהוליות שרובינו לא חושבים עליהן ביום יום.

שאלה: אתם היחידים שסוגרים בשבת בחיפה. למה ?

תשובה: כפי שציינתי באחת התשובות הקודמות, אייססלון היא אוקיינוס כחול*, יצרנו שוק חדש עם מוצר חדש ללקוחות חדשים, לכן הסגירה בשבת מביאה איתה חדשנות ערך, היא מביאה ערך גם למוצר וגם לאנשים העוסקים במלאכת יצירתו ומכירתו ולכן מביאה גם ערך ללקוחות, בכך שהיא מאפשרת את המשך הצמיחה והחדשנות באייססלון.

ככל שידוע לנו בעת כתיבת תשובה זו, אין גלידריות בחיפה שסוגרות בשבת פרט לגלידריות הנמצאות בקניונים, לכן אנו שמחים להיות פורצי דרך גם בתחום זה (אם פריצת הדרך הזו היא חיובית או לא אנו משאירים לכם להחליט, אבל היא ללא ספק פריצת דרך = חדשנית).

אגב, גם בישראל כולה, נדיר מאד למצוא גלידריות שסוגרות בשבת (שאינם בריכוזי אוכלוסיה דתית), על אף שהמוצרים ברוב הגלידריות כשרים לחלוטין, שכן אלו מיוצרים במפעל (שאינו פועל בשבת) הנמצא בניהול ובעלות מקים הרשת או המותג (נקודה למחשבה !)

שאלה: האם ההחלטה היא סופית, האם יש סיכוי שתחזרו לפתוח בשבת ?

תשובה: אני יודע שלמי שקרא כבר מספר תשובות ההדגשה הזו כבר מעייפת, אך הכח המניע של אייססלון הם אנשים, והדבר היחיד שבטוח אצל אנשים הוא (אתם יודעים מה). כמו בכל תהליך קבלת החלטות באייססלון אנחנו בוחנים את הנתונים לא רק בתחילת הדרך או בסופה אלא גם במהלך הדרך.
במידה ונגיע למסקנה שזה נכון להפעיל את הסלון בשבת בקונסטלציה זו או אחרת נעשה זאת בלי מורא מפני התמודדות עם החלטות קודמות, בדיוק להיפך, ככל הנראה שאם נגיע למסקנה כזאת כנראה נגיע בוגרים יותר, מנוסים יותר, חכמים קצת יותר ונדע להפיק מהשבת דברים שלא הצלחנו לפני כן - משמעות הדבר תהיה שהתקדמנו במקום ללכת אחורה. 
ומה עם הכסף ש"הפסדתם" עד אותו הרגע ?  היזמים ביניכם כבר יודעים איך הוא נקרא בעולם האמיתי - "שכר לימוד", אז לא באמת הפסדנו, אלא להיפך.

שאלה: האם אתם מתכננים עוד שינויים שיש לצפות להם ?

תשובה: כחלק מהגישה העסקית אייססלון אף פעם לא מבצעת שינוי מהותי מבלי שהיא יוצרת שיפור במוצר, בשירות או בשניהם ביחד - מוודאת שהיא צומחת והולכת קדימה.

כל המהלכים שאנו מבצעים ונבצע הם חלק מתהליך של חידוד הזהות שלנו כקונדירטוריית גלידה אמיתית המייצרת גלידה מחומרים גולמיים והכי טריים שניתן בטעמים מקוריים וללא חומרים מייצבים או מתחלבים. הייצור וההגשה בה מבוצעים על ידי אנשי המקצוע הטובים בענף.

במקביל לצמצום שעות הפעילות בסוף השבוע אנו מבצעים את הצעדים הבאים:

1 - פתיחה מוקדמת ביום שישי - בימי שישי נפתח בשעה 10:00 מאחר ואנו חושבים שזה נדרש בתוך סבב הקניות והסידורים בבוקר שישי של לקוחותינו.  בתאריך 21.6.2019 לאחר בחינה מדוקדקת של מספר חודשים ראינו ששעות הבוקר פחות חשובות ללקוחותינו מכפי שתיארנו לנו, ושעות הפתיחה בשישי הורחבו ושונו ל 12:00-20:00.

2 - התחלנו תקופת הרצה של משלוחים (פרויקט מסובך וחדשני בפני עצמו) שיפעלו בימים א'-ה' ויעזור ללקוחות הליבה של הסלון, אשר מעריכים ומכירים את המוצר וגם לאלו שלא מכירים עדיין, לקבל מוצר טרי יותר וייחודי יותר מהסלון שלנו ישר לסלון שלהם. בתאריך 21.6.2019 לאחר תקופת הרצה ולימוד של נושא המשלוחים ועל אף המורכבות הלוגיסטית החלטנו להרחיב את השירות גם לימי שישי, ובהמשך גם לפרויקט שאפתני שנקרא "הרחפנים של אייססלון" שצפוי להתחיל פיילוט בקיץ 2019.

3 - הגמשת זמני האיסוף העצמי - כעת ניתן להזמין לאיסוף העצמי בכל שעות הפתיחה ובתוך שעתיים ממועד ההזמנה.

4 - אפשרויות רכישה חדשניות - אט אט נוסיף ונעדכן את אפשרויות הרכישה גם בתפריט המשלוחים וגם בתפריט האיסוף העצמי. לדוגמא: Pre-sell - הגלידה הכי טריה שאפשר ! למעשה בדרך זו אתם קובעים מתי אנו נכין לכם את הטעם האהוב עליכם, כאשר מצטברות 12 הזמנות של ליטר 1 אנו מייצרים ומיד מתקשרים אליכם שתבואו לאסוף את המוצר הטרי ביותר האפשרי ישר מהמכונה. בנוסף בקיץ 2019 צפוי להיכנס שירות Priority Pass ללקוחות "מקצוענים" שיהיה הראשון מסוגו בענף בישראל ! המשיכו לעקוב.

5 - הסגירה בסופ"ש מאפשר לנו לגייס פחות עובדים ואת צוות העובדים המצומצם יותר לשמר לזמן ארוך יותר על ידי היצע משרות רציני ומכבד יותר ובתוך כך גם מתגמל יותר.

6 - כמו שאמרה מורן אחת הלקוחות החביבות שלנו שתמיד מגיעה עם משפחתה, "צריך גם יום אחד להתגעגע אליכך" - לא יכולתי לנסח את זה יותר טוב ממנה. מורן, תמיד כיף לחייך אתכן, עכשיו חייכת אותנו בחזרה.

*אוקיינוס כחול - היא אסטרטגייה בעולם העסקים המפורטת בספרם של  וו. צ'אן קים (W. Chan Kim) ורנה מאובורן (Renée Mauborgne), אותה למדתי מפיו של ד"ר גאוין סאס בתוכנית E-Vision החדשנית אותה יצרה חברת "כתר פלסטיק" שהייתה בבעלותו של מר סמי סגול. ד"ר סאס גם נתן לנו את הספר במתנה והכריח אותנו לקרוא אותו. תודה גאוין, תודה סמי.

 

bottom of page